Het bouwen van je eigen merk is een ongoing proces

Leuk dat je hier weer bent en mijn wekelijkse blog leest! Mijn naam is Brechje en ik ben de founder van All-time Favourites. Met mijn wekelijkse blog probeer ik je mee te nemen in dit grote avontuur van het bouwen van mijn eigen merk. Ruim 10 jaar geleden bracht ik de eerste grote python shopper uit. En kijk wat er sinds die tijd allemaal op mijn pad is gekomen en wat we allemaal hebben moeten doen om te komen waar we nu zijn. Het bouwen van je eigen merk is echt een ongoing proces!

Als je een eigen merk gaat opzetten, dan is een belangrijke vraag: wie is mijn doelgroep? Een leuk middel op hier achter te komen is het organiseren van kwalitatieve marktonderzoeken. Al in 2016 organiseerde ik mijn eerste marktonderzoek in een klein restaurant in Amsterdam, dat werd geleid door mijn business coach Ole. Na die eerste keer hebben we dit elk jaar herhaald en nodigden we dames uit in onze showroom in de Houthavens in Amsterdam om scherp te krijgen wie de doelgroep was en waar ze tegenaan liepen in hun drukke on-the-go leven. We hebben dit in Nederland denk ik nu zo'n 5x gedaan.

Zoals je misschien wel weet, ben ik in september 2019 naar Barcelona verhuisd om vanuit hier ATF España op te zetten. Het eerste marktonderzoek hier, organiseerden we in oktober 2019. Oh wat was ik zenuwachtig. Ik sprak nog nauwelijks een woord Spaans. Ole was toen overgevlogen vanuit Nederland en leidde ook hier dit onderzoek. 1 geluk: Ole heeft jaren voor Unilever in Mexico gewoond en spreekt Spaans. Ik voelde me gesterkt naast hem. Wat toen vooral naar voren  kwam uit het onderzoek was "wat moet ik met zo'n grote tas?". De dames zagen de relevantie totáál niet in! Exact zoals in 2016 in Nederland.

Deze week vond het tweede marktonderzoek van Spanje plaatst. Deze keer in Madrid. We hadden 7 dames uitgenodigd in het prachtige Only You Hotel. Ook was Ole weer van de partij. 2 jaar na het eerste onderzoek vond dus nu het tweede plaats. Ik was minder zenuwachtig, want ik spreek inmiddels beter Spaans gelukkig. Inmiddels zijn grotere tassen in Spanje ook wat meer gezien. Alhoewel die van ons nog altijd echt heel groot zijn in de ogen van de Spaanse ladies. Je ziet hier heel veel klassieke schoudertassen, maar echte shoppers zoals die van ons nog niet echt. Maar: ze zien inmiddels de relevantie echt wel in, dus dat is fijn. Ook de veelzijdigheid en de orginaliteit werd erg gewaardeerd. Maar wat ik echt opvallend vond en waar ik zeker wat mee ga doen: "leuk die prints in de zomer, prima voor strand en vakanties, maar voor day-to-day life en naar mijn werk, zeker in de winter, willen wij zwarte of donkerblauwe tassen. Ik kan op kantoor echt niet met een luipaardprint binnenlopen!". Wat een waardevolle feedback! 

Ik ga dus voor volgende winter, vooral voor de Spaanse dames, wat meer klassieke of rustigere tassen aan de collectie toevoegen. In Spanje zijn ze dol op donkerblauw en camel. Werk aan de winkel dus! 

Volgend jaar gaan we deze onderzoeken ook doen in onze derde markt, Duitsland, waar we sinds maart 2021 ook actief zijn. Ik ben nu al benieuwd welke feedback we vanuit Duitsland zullen gaan krijgen! Zo zie je maar: je merk internationaal uitrollen is niet een kwestie van copy & paste: het vergt lokale kennis en contact met de lokale doelgroep. Wat is het toch interessant dat internationaal zaken doen! Ik ga echt helemaal uit mijn dak!

Fijn weekend,

Groetjes Brechje

All-time Favourites Bags Bigger Than life

 

 

2 comments

Wat ontzettend mooi hoe je dit allemaal onderneemt! Geweldig dat je in Spanje woont en daar ook de markt aan het veroveren bent! Als docent Spaans ben ik ook weg van Barcelona🥰 en dan ook nog aan de slag in Duitsland! Geweldig! Viel Erfolg!

Marika winterscheidt November 25, 2021

Waar verkopen jullie de tassen in Spanje? Ik verblijf dichtbij Valencia,als ik in Spanje ben.

Lydia Olivier November 25, 2021

Leave a comment

All comments are moderated before being published