Feliz año nuevo vanuit Barcelona!

Wat leuk dat je hier weer bent en mijn wekelijkse blog leest, de eerste van 2020. En van deze gelegenheid wil ik nog even gebruik maken om jou een geweldig Nieuwjaar toe te wensen, een jaar dat ATF tassen vol met geluk, gezondheid en liefde mag brengen!

Hoe vergaat het haar in Barcelona, wat doet ze toch allemaal daar? Die vraag wordt mij geregeld gesteld en vol trots wil ik je daar graag over vertellen. 2 januari was ik exact 4 maanden in Barcelona. En in die vier maanden hier heb ik, al zeg ik het zelf, flink wat van de grond gekregen. Ik ben natuurlijk hier om ATF op te bouwen in Spanje. En dat is niet zo 1,2,3 geregeld. Het maken van een duplicaat van de website was niet zo moeilijk, tenminste als je met een goede partij werkt. En dat doen we. Dat Nederlandse duplicaat moest vertaald worden naar het Spaans. Op zich zijn daar best wat programma's voor. Maar dat wilde ik niet. Ik heb zelf vaak genoeg op webshops gezeten, waar je gewoon merkte dat niet een persoon, maar een vertaalcomputer die webshop had vertaald. Kromme zinnen, rare woorden. Ik vind dat geen vertrouwen uitstralen.

Dus zocht ik een native Spaanse vrouw, die Nederlands begrijpt. En dat was lastig. Die google je niet zo maar. Maar via De Kring, een Nederlandse businessclub waar ik een paar keer naartoe ben gegaan, leerde ik mensen kennen en zo, via via, ontmoette ik Belen, een Spaanse vrouw getrouwd met een Nederlander, mét een webshop, dus meer dan ervaren in het schrijven van online teksten. Helemaal top. 

Als online merk, is een online marketing bureau cruciaal. Nu begin ik het Spaans echt wel onder de knie te krijgen, maar ik spreek het nog lang niet goed genoeg om in vakjargon uit te leggen wat in de afgelopen 5 jaar voor Nederland goed heeft gewerkt online. Maar ook daar ontmoette ik de juiste mensen voor. Er is hier een Spaans online marketing bureau dat gerund wordt door een Nederlands stel. Hun personeel is Spaans. En zij vormen de (vertaal)schakel tussen mij en hun online marketeers. Super fijn. 

Het eerste kwalitatieve marktonderzoek hebben we in oktober gehouden, om zo van de lokale Barcelonese señorita te horen wat ze van ATF vindt. In maart gaan we dit ook in Madrid doen. Voor mij is het heel interessant om te achterhalen waar deze dame tegenaan loopt en hoe wij met onze handige grote shoppers haar leven kunnen vergemakkelijken. Maar dan moet ik wel weten van haar waar het knelt. Daar kom ik dus achter dankzij dit soort onderzoeken. 

Ik heb een leuk kantoor gevonden, 6 blokken van mijn huis vandaan. Van waar ik elke dag werk en in contact sta met de meiden in Amsterdam. Dat is ook fijn. De Spaanse Facebook pagina is ook af. En zo was het net voor Sinterklaas, dat de Spaanse site live kon. MEGA spannend. Nu is het Wereld Wijde Web oneindig groot en merkt helemaal niemand als je ineens die site live zet. En komt er ook helemaal niet "toevallig" in dat online winkeltje kijken. We hebben er ook weinig gehoor aan gegeven, want, eerst moet de Spaanse Google onze site "indexeren". En daar gaan wat weken overheen, zeker als er nog maar weinig reuring in die shop is. Maar....

2 januari, toen in NL de gekte uitbrak rondom onze Nederlandse sale, kwam er een dame uit Mallorca in de Spaanse shop en rekende zo maar een shopper XS croco af. Nou, toen schoten heel even de tranen in mijn ogen. ZO BLIJ WAS IK! Geen idee hoe deze dame bij ons terecht was gekomen, want we zijn nog niet aan het adverteren. Maar ik was ZO blij. Want hier ben ik voor naar Spanje gegaan! Hier zijn we het natuurlijk allemaal voor aan het doen! En gisteren kwam er weer een Spaanse dame voorbij die iets kocht, deze keer uit Barcelona en zij kocht de grote shopper zwart croco. Terwijl we eigenlijk nog niet eens echt zijn begonnen! 

De Spaanse site is nog steeds niet helemaal goed geïndexeerd door Google, dat heeft gewoon tijd nodig, maar jullie kunnen mij wel een handje hierbij helpen, namelijk door even een kijkje te nemen op de Spaanse site: https://alltimefavourites.es/ Je komt terecht in een heel vertrouwde omgeving, alleen dan wel in het Spaans! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! 

Momenteel is het flink uitverkoop in Spanje, dus wachten we nog even met adverteren, maar vanaf februari gaan we stappen zetten en de Spaanse dames het hoofd op hol brengen met onze leuke shoppers! Spanje heeft 47 miljoen inwoners, dus die bereik je niet zo maar. En we zijn een vreemde Nederlandse eend in de bijt...maar ik heb vol vertrouwen dat het ook hier gaat lukken! 

1 januari was het exact 5 jaar geleden dat ik mezelf een jaar gaf om van die ene python shopper een merk en een collectie te maken. En kijk nu dan! 5 jaar later staat de Nederlandse shop als een huis en woon ik in Barcelona om mijn merk in een tweede land te gaan opbouwen....hoe zou dat over nog eens 5 jaar zijn? 2025? We gaan het zien, hopelijk zijn jullie dan allemaal nog steeds van de partij!

Fijn weekend, liefs Brechje

p.s. deze leuke meid die ik heb ontmoet is een mega gezellige Spaanse influencer (op Instagram @greenmamabcn) met wie ik het super goed kan vinden en die me ook een beetje op weg helpt. En vandaag heb ik het nieuwe muntje ontvangen...een kopie van het Spaanse 25 pesetas muntje, dat hier, net als ons dubbeltje, geluk bracht! Vanaf mei 2020 aan alle accessoires! 

green mama

25 pesetas

 

2 comments

Geweldig Anne brech, heb de spaanse site ook bekeken. Ziet er prima uit. Kan er niets van lezen , maar begrijp wel waar het over gaat😃

Lenny Hoeks January 14, 2020

Wat een geweldige blog en natuurlijk gaan de shoppers en tassen aanslaan. Denk je ook in de toekomst aan El Corte Inglés.

Good Luck daar. Komt vast goed 😎

Jolanda January 12, 2020

Leave a comment

All comments are moderated before being published