460 dagen Barcelona

Leuk dat je hier weer bent en mijn wekelijkse blog leest! Vorige week schreef ik mijn blog in de trein op weg naar Eline in Nederland. Vandaag schrijf ik 'm weer vanuit zonnig Barcelona. Het einde van het jaar is bijna in zicht. Nog 4 weken. Op donderdag 31 december zal ik mijn blog wijden aan een terugblik op 2020 en wat 2020 mij en ATF allemaal heeft gebracht, de hoogte- en dieptepunten. Maar vandaag wil ik het met jullie hebben over de afgelopen 460 dagen Spanje. Dat lijkt in zekere zin ook een terugblik, maar is toch net even anders. 

Het is nooit een vooropgezet plan geweest om een eigen tassenmerk te beginnen en naar het buitenland te verhuizen. Het enige wat ik wel in mijn hoofd had toen ik naar de universiteit ging, was dat ik ooit mijn eigen marketing agency zou openen. Ergens aan de gracht in Amsterdam. Ik zag het toen al echt voor me. Ik zag zelfs een scherpe pencil skirt en high heels voor me als ik nadacht hierover. (een beetje zoals de Franse bazin van Emily in Paris, zie Netflix). Als je studeert denk je echt dat de hele wereld op jou zit te wachten, dat als je aankomt zetten met je bul, dat alle deuren voor je opengaan. Dat was toen in 2003 bij mij niet het geval. Overal werd ik afgewezen en altijd om dezelfde reden: geen ervaring. 

Via een vriendin van mij kon ik uiteindelijk toch ergens aan de slag. Het was niet die droombaan bij L'Oréal of Heineken helaas. Maar ik kon gaan werken bij een klein mode-agentschap in Amsterdam. Mijn baas had net het Deense merk Friis&Company naar Nederland gehaald en hij zocht iemand die dat wilde opzetten voor hem. Dat leek me wel leuk. Ik doe dat een paar jaar dacht ik. Dat eigen marketing bureau komt over een paar jaar wel. Ik heb 3 jaar bij hem gewerkt en heb best wel succesvol dit Deense merk opgebouwd voor hem. Hij beloofde twee jaar op rij mij partner te maken van hem. En toen hij weer zei "dat het nu toch echt nog te vroeg was en dat misschien volgend jaar het moment zou zijn" ben ik weggegaan. Wat ik kan voor jou, kan ik ook voor mezelf was mijn gedachte. Misschien geen eigen marketing agency, maar wel een fashion agency. 

Het was 2006 toen ik voor mezelf begon, ik noemde mijn agentschap All-time Favourites en lanceerde veel buitenlandse merken op de Nederlandse markt. Bijna altijd tassenmerken. In 2010 werd de eerste grote python ATF shopper geboren. En het kostte me nog eens 5 jaar om met mijn agentschap te stoppen en VOL voor mijn eigen tassenmerk te gaan! Als je dit nu leest lijkt het allemaal heel simpel en makkelijk te zijn geweest, maar dat was het niet. Maar ik ben een aanhouder en gewend "de moeilijke weg" te kiezen. 

En daarom durfde ik de stap te zetten uit Nederland weg te gaan en te verhuizen naar Barcelona, vandaag 460 dagen geleden. Ik ben altijd gek geweest op deze stad; de eet-cultuur, het weer, het strand, de mañana-lifestyle. In '99 heb ik al een paar maanden in BCN gewoond and ben toen verliefd geworden op deze stad en daarna elk jaar, soms zelfs 2x per jaar, teruggegaan. Dus toen Ole me vroeg na te denken over een tweede markt voor ATF, was die keuze snel gemaakt: Spanje. En dat was een keuze recht uit mijn hart.

Niet echt een zakelijke keuze. Het is economisch niet het meest stabiele land en NL & Spanje zijn op niet 1 manier hetzelfde. Dus het uitrollen van ATF in een markt die zo ver weg staat van Nederland, is een absolute keuze van "de moeilijke weg". Ook een heel nieuw leven opbouwen in een nieuw land is niet 1,2,3 gedaan. 

Maar nu 460 dagen later, kan ik echt zeggen dat ik me zó thuis voel hier! Ik spreek nog niet vloeiend Spaans, maar ik snap wel veel. Afgelopen maandag landde ik 's nachts heel laat op het vliegveld van Barcelona. Ik nam een taxi en zei tegen de chauffeur in het Spaans "breng me ajb thuis", zonder na te denken over mijn woorden. En dat was het moment, toen ik die woorden uitsprak, dat ik me realiseerde: JA, Spanje is mijn nieuwe thuis. Hier hoor ik nu. Dit land is gewoon ATF's tweede markt. Een TWEEDE MARKT! Het was een soort wake-up call of zo, alsof het allemaal ineens allemaal landde. Het heeft 460 dagen geduurd om van een huis naar een thuis te gaan. Dat kost nou eenmaal tijd. En ik kan niet wachten op de volgende 460 dagen hier. Ik hoop dat jij ook dan mij blijft volgen in mijn droom & missie om van ATF het grootste Grote Tassenmerk te maken! In ieder geval van Europa! #dreambig

Fijn weekend en geniet van het gezellig avondje morgen. Ik vier zondag hier in BCN ook Sinterklaas! Te leuk. Wél in de zon :-)

Liefs Brechje

p.s. de shopper die ik hier bij me heb, is de kleine shopper luipaard grijs 

All-time Favourites Big Bags

 

1 comment

Trots op je! 😘

Nienke December 04, 2020

Leave a comment

All comments are moderated before being published