"Wat doe je moeilijk, vertaal gewoon even die site en klaar"

Leuk dat je hier weer bent en mijn wekelijkse blog leest. Deze schrijf ik sinds een maand niet meer vanuit Amsterdam, maar vanuit Barcelona, omdat ik ben verhuisd naar Spanje om hier de Spaanse ATF webshop op te zetten.

Ik wil je graag in deze blog meenemen in wat er allemaal de afgelopen maand op me af is gekomen. Allereerst is het natuurlijk een waanzinnig voorrecht dat dankzij het succes van All-time Favourites NL, ik All-time Favourites Spanje kan gaan opzetten. In Nederland gaat alles gewoon vrolijk door en runt Jorien de business met verve. En dat geeft mij vertrouwen en rust om hier al mijn energie te gebruiken voor het opzetten van de Spaanse site.

De afgelopen weken heb ik heel veel kopjes koffie gedronken. Ik moet van alle kanten informatie inwinnen, over de taal, de site, social media, de Spaanse vrouwen, fiscale zaken, een BTW nummer, een telefoonnummer, etc etc. Er zijn heel veel Nederlandse ondernemers hier in Barcelona, die me graag willen helpen. En me willen behoeden voor fouten of valkuilen waarin zij wel zijn getrapt. Ik ben enorm verrast hoe behulpzaam iedereen is. 

Ondertussen wordt in Nederland gewerkt aan de bouw van de Spaanse site. Dit wordt gedaan door dezelfde bouwer als de Nederlandse site. Zodat beide sites dezelfde look en feel hebben. De inhoud, en dan met name de teksten, die worden hier in Barcelona vertaald en geschreven. Een Spaans online marketing bureau heeft deze week het Google zoekwoorden onderzoek afgerond. Dit is een onderzoek naar welke termen Spaanse vrouwen intypen in Google als ze zoeken naar grote tassen. De woorden die uit dit onderzoek zijn gekomen implementeren we straks in de Spaanse site zodat we goed kunnen worden gevonden op Google.

De meest gestelde vraag aan mij is wel, door Nederlanders en Spanjaarden: "waarom doe je zo moeilijk door helemaal naar Spanje te verhuizen, vertaal gewoon die site en dan ben je toch klaar?". Maar zo makkelijk is het niet! Om hier in Spanje succesvol te zijn en net zo'n band op te bouwen met de doelgroep zoals in Nederland, moet ik eerst weten wie zij is. Hoe ziet haar leven eruit? Is haar leven net zo'n marathon als het leven van de Nederlandse vrouw? Leidt zij net zo'n druk on-the-go leven zoals in Nederland? Pas als we dat weten, kunnen we doen waar we goed in zijn. 

Daarom staat op dinsdag 22 oktober het allereerste Spaanse kwalitatief marktonderzoek gepland. En dat vind ik toch spannend! Ik heb een ruimte gevonden waar we de Spaanse guapas het vuur aan de schenen kunnen gaan leggen. Ik heb inmiddels voldoende Spaanse dames bereid gevonden om mee te doen. Ole, mijn business coach die vloeiend Spaans spreekt, vliegt over en hij leidt het onderzoek. Net zoals hij dat 2x per jaar in NL doet. En voor mij is dat als in je nakie op een groot plein staan. Echt waar. Wat gaan ze zeggen? Wat vinden ze van de shoppers? Wat gebruiken zij nu als strandtas? Wat vinden ze van mijn merk? Geloven zij er net zo in als dat ik doe? Wat een avontuur! 

Komende week ga ik aan de slag met twee vertalers en een copywriter. En dan hoop ik dat, met de feedback van het onderzoek, we 1 november een softe lancering kunnen doen van de Spaanse site. Daarna gaan we het rustig uitbouwen met social media, het zoeken en vinden van de Spaanse Quinty Trustfulls, het beginnen met adverteren en het wegwerken van de eerste kinderziektes. Zodat we 1 januari vol kunnen gaan knallen! 

Weet je wat leuk is. Ik weet nog EXACT wie de allereerste Nederlandse webshop bestelling plaatste destijds in 2015. En nu ben ik ZO benieuwd wie de eerste Spaanse bestelling gaat doen in 2019! Messi die een tas koopt voor zijn vrouw? Of Frenkie de Jong voor zijn vriendin? Fingers crossed!

Fijn weekend - liefs Brechje

Liefs uit Barcelona

 

1 reactie

Wat ontzettend leuk om deze te lezen. En wat geweldig dat Ole gewoon overkomt en ook nog Spaans spreekt. Meant to be lieve Brechje💖

Gaby 11 oktober, 2019

Laat een reactie achter

All comments are moderated before being published